2011. október 6., csütörtök

Pite alapreceptem

Gyakran sütök pitéket, mert kiválóak a maradékok elhasználására! Nagyon egyszerű a tészta összeállítása és igazán pénztárcabarát is! Számtalan receptet lehet találni az interneten, én egy régi újságban találtam a következő receptet:

- 20 deka liszt (nálam zabpehelyliszt)
- 12 deka hideg (!) vaj kis kockákra vágva (nálam kevesebb, olyan 10 deka kb)
- hideg víz (a mennyisége a liszt fajtájától függ, a búzaliszthez elég lehet 6 evőkanálnyi, a zabpehelyliszt többet is felvesz)
- só

Én tojást soha nem rakok bele, de a legtöbb recept ír hozzá egyet. A legfontosabb, hogy a vaj és a víz tényleg hideg legyen! Gyorsan kell dolgozni: a vajat és a lisztet összemorzsoljuk, sózzuk, majd kanalanként hozzáadjuk a vizet. (Keverőgéppel is dolgozhatunk persze) Összegombócozzuk és legalább félórára a hűtőbe tesszük pihenni. Ha nagyon éhesek vagyunk, akkor mondjuk 10 percre a fagyasztóba, úgy is jó lesz! :)

Ezután gyorsan a kivajazott pite/torta/magas falú sütőedénybe igazítjuk, villával jól körbeszurkáljuk és elősütjük. Ez azért fontos, mert a töltetékek általában sok levet eresztenek, a tészta pedig elég vékony, így eléggé elázna! De, ha a töltelékünk száraz, akkor nem fontos elősütni! A tészta alapos szurkálás mellett is szeret felpúposodni, ezért hivatalosan sütőpapírt kell ráborítani és babot vagy lencsét kell szórni rá nehezéknek, de én ezt a lépést kihagyom! A dudorokat villával kiszúrom, a töltelék úgyis lenyomja :D

Ha a tészta széle már aranybarna, mehet rá a töltelék és a szintén ízlés szerinti "massza"! Ez lehet tejföl/joghurt/kefír/klasszikus tejszín/krémsajt/de tejföllel lazított túróval is jó, tojással kikeverve (ez összefogja) vagy anélkül, a töltelékhez illő fűszerek, és a reszelt sajt (én általában füstölt sajtot vagy cheddart szoktam)! Összesütjük és melegen vagy hidegen megesszük :)


A húsos-káposztásnál a darált húst megpirítottam, fűszereztem (só, bors, kakukkfű), kevés paradicsomszósszal (maradék volt :)) ízesítettem. A lila káposztát apróra felvágtam és vajon megpároltam. Az elősütött tésztára tettem a húst, rá a káposztát és sajttal megszórtam. Mivel a káposzta sok levet enged, masszát most nem is tettem rá (de nem rontaná el!)! Ennyi, nagyon egyszerű volt!


Édes pitéknél az alaprecept ugyanez, csak cukrot is tesznek a tésztába! Bármilyen gyümölccsel nagyon finom és változatos desszert lesz belőle!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése