2012. május 10., csütörtök

Fűzfakéreg és csombormenta

Talán már mondanom sem kell, hogy rajongok a középkorért! Számomra egyáltalán nem egyenlő a szellemi sötétséggel, a primitív babonákkal vagy az értelmetlen nyelvfilozófiai vitákkal! A mindennapi élet kérdése itt ugyanolyan izgalmas szerintem, mint mondjuk a XIX. század esetében, sőt... A francia és angol középkor különösen érdekel, így minden ide vonatkozó könyvet örömmel olvasok el. 
Azt már észrevettem, hogy a könyves blogokon vannak könyvek, amelyek végigsöpörnek és nagyjából mindenki elolvassa őket rövid időn belül! Szeretem ezeket nézegetni, mert jó tippeket lehet kapni és bár sokszor nem érdekelnek a közkedvelt művek, vannak kivételek is! Így hallottam először Vanora Bennett: Hölgy mókussal és seregéllyel című könyvéről is és tudtam, hogy el kell olvassam!

Szerintem ez a könyv jó! Jó annak ellenére, hogy a szereplők jelleme sokszor idegesítő (John Clement tutyimutyisága vagy Thomas More kettőssége) és a szerelmi háromszög erőltetett. A történetvezetés azonban kiváló, a stílus olvasmányos (bár viszonylag sok a nyomdahiba) és a korrajz tökéletes! 

A More család történetén keresztül bepillanthatunk a XVI. század első felének hétköznapjaiba! Megtudjuk, hogyan gyógyítottak a tanult orvosok és hogyan a gyógyfüvekhez értő asszonyok, és elgondolkozhatunk azon, hogy kihez kerültünk volna szívesebben! Részemről egyértelmű a válasz: a mindenre érvágást alkalmazó doktorok rengeteg ember halálát okozták, szóval messziről elkerültem volna őket egy láz esetén például! A műtéti beavatkozás más kérdés persze!
Egyébként is rajongok a gyógyfüvekért, jó lenne minél többet tudni róluk! Az esküvői csokromba is kértem rozmaringot :) Nagyon szeretnék egyszer egy igazi kolostor gyógyfüves kertjében sétálni, élvezni a csöndet és magamba szívni az illatokat! Mondjuk itt:

A kép innen

A másik fő szál az eretnekek kérdése! A vallásfilozófia is hozzám közel álló téma, szívesen olvasok arról, hogyan gondolkoztak erről az emberek, miért támogatták az új hitet vagy miért védték minden lehetséges módon a régit! Itt nem is a megszokott érvek az érdekesek (anyanyelvű misézés és Biblia, álszent, ilyen-olyan műveltségükkel visszaélő papok, felesleges liturgia stb), hanem Thomas More őrületig fokozódó bigottsága, konzervativizmusa. (Már az Utopia című műve is elképesztő, nem szeretnék egy olyan világban élni, az biztos!) Mi mozgatja, hogyan válik ilyenné, fel lehet-e menteni?

Az már tényleg csak hab a tortán számomra, hogy megismerhetjük Hans Holbein képeit, stílusát, betekintést nyerhetünk a festmények rejtett üzeneteibe! Sajnos a művészettörténet finoman szólva sem az erősségem, bár ezen nagyon szeretnék változtatni! Mindig elképeszt, hogy mennyit mesél egy-egy festmény! Látunk egy portrét a More családról! Először is megtudjuk, hogyan nézhettek ki, hogyan öltözködtek, milyen tárgyak vették őket körül stb! Majd szimbólumokat, rejtett üzeneteket kereshetünk (és ez most nem a Da Vinci kód): egy kéztartás, egy virág formája, egy ruha színe, egy ékszer fajtája, a tárgyak elhelyezése...

 Hans Holbein: Követek (A kép forrása)

Engem elvarázsolt a könyv, teljesen elmerültem a korban! Az élmény már csak akkor lehetett volna teljesebb, ha én is az oly sokszor emlegetett virágzó almafa alatt ülve olvashattam volna! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése