2011. november 3., csütörtök

Mindennapi zabkenyér

Jó pár hónapja annak, hogy életmódot váltottunk: egészségügyi és egyéb okokból nem eszünk cukrot (se fehéret, se barnát, se nádcukrot; de nyírfacukrot és mézet igen), lisztet (zabot kivéve semmilyen gabonát), burgonyát, és ebből következően kenyeret, tésztát, chipset, pogikat, sütiket, egyéb rágcsákat sem! Rizst nagyon ritkán igen, illetve sütök kenyérkét, sütiket, szaloncukorra is van már tervem :)

Rengeteg pozitív változás van, mióta elhagytuk a finomított szénhidrátokat! Hogy a zab miért maradt? Mert ez a leglassabban és legegyenletesebben felszívódó gabona, tehát nem lesz tőle farkaséhségünk, nem ingadozik a vércukorszintünk. Arról, hogy gluténmentes-e a zab, nincs egyetértés! Nem akarok belemenni a részletekbe, de úgy tudom, hogy az általában itthon kapható zab sajnos nem az, nem garantált a  tisztasága! Egyes lisztérzékeny betegek fogyaszthatják, nem okoz náluk tünetet, míg másoknál igen! Mi nem vagyunk lisztérzékenyek, de voltak gluténérzékenységre utaló tüneteink, melyek mostanra teljesen eltűntek! A zab számunkra nem okoz problémát, így mi fogyasztjuk! Én zabkásaként is szeretem, Ő úgy meg sem kóstolja :) De sütiben, kekszekben szereti. Ebből készül a kenyerünk és pizzát is rendszeresen sütök belőle. Én bármibe használom a korábbi fehér liszt helyett, tökéletesen bevált! Bár keleszteni nem próbáltam, arra úgy tudom nem jó! Barnás színe lesz tőle az ételnek és több vizet vesz fel!

A zab mellett van jobb, de sajnos jóval drágább alternatíva is a liszt pótlására! A maglisztek tökéletesen gluténmentesek és sok-sok értékes anyagot tartalmaznak! Én idáig a lenmag-, a mandula-, a mák- és a kókuszlisztet próbáltam ki! De kíváncsi vagyok a gesztenyére, a tökmagra, a szezámra! A szőlő- és meggymagliszt is létezik, ezek már nagyon extrán hangzanak :D Majd hozok maglisztes recepteket is!

Zabkenyér: (a recept innen származik)
- 25 deka zabpehelyliszt
- 2 tojás
- só
- víz
Összekeverjük simán kanállal, a nokedlinél valamivel sűrűbb állagú tésztát kell kapnunk! Ne legyen folyós, mert akkor szétesik a kész kenyér! A tészta nagyon ragad, fölösleges kézzel formázgatni szerintem! Mikróban is süthetjük, de én sütőben szoktam, közepes lángon kb 25-30 perc alatt elkészül! Érdekes, hogy nem igazán lehet odaégetni: egyszer elfeledkeztünk róla és másfél óra után vettük ki, de semmi baja sem lett! Kicsit szárazabb lett a külseje, de ennyi! 
Nem a megszokott kenyér, az biztos! Tömör a belseje, egyáltalán nem foszlós, a héja nem ropogós...  De mi szeretjük! Barátok is letesztelték már, meglepődtek, mert rosszabbra számítottak :D Tökéletes kis szendvicseket lehet belőle gyártani, akkor püspökkenyér formában sütöm, de tunkolni nehéz vele :D Ugyanebből a tésztából sütöm a pizzát is, nagyon finom az is! Az egyik tojás kiváltható 2-3 evőkanál vízbe áztatott lenmagliszttel (olyan mint a ragasztó), de annak jellegzetes íze van, Ő nem szereti, így mostanában ezt hanyagoltam! Magokkal fokozható az élvezet, de különböző fűszerekkel is ízesíthető, tettem már bele kevés paradicsomszószt is, medvehagymát is, sok mindent elbír!

3 megjegyzés:

  1. Kedves Beus!

    Ha szeretnéd, hogy rugalmasabb legyen a kenyér, próbálj meg hozzáadni utifűmaghéjat, 1-2 evőkanállal kezdetben, aztán majd meglátod. Az utifűmaghéj sok vizet szív fel, állni kell hagyni az összekeverés után és még formázható is lesz tőle a tészta. Akkor aztán tunkolhattok!
    Üdv, szerkacerka

    VálaszTörlés
  2. Jaj,azt elfelejtetem, hogy akkor valószínűleg tojás sem kell...csak szódabikarbóna, meg egy kis citromlé/ecet.

    VálaszTörlés